Έφτασε η ώρα λοιπόν που το παιδί σας θα πάει νηπιαγωγείο ή Α’ δημοτικού και θέλετε να του μάθετε πρώτοι να αναγνωρίζει τα γράμματα της αλφαβήτας;
Παρακάτω σας προτείνουμε εύκολους και διασκεδαστικούς τρόπους να έρθει το παιδί σε μια πρώτη επαφή με τα γράμματα:
2. Ξεκινάμε από τα γράμματα του ονόματος του παιδιού
3. Βρίσκουμε κι άλλες λέξεις που ξεκινούν από το ίδιο γράμμα
4. Παρατηρούμε γραπτά μηνύματα στην καθημερινότητά μας (οδοντόκρεμα, συσκευασία γάλατος, ταμπέλες στο δρόμο, περιοδικά…..)
5. Μέσα από δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας σχηματίζουμε τα γράμματα (με πλαστελίνη, με δαχτυλομπογιές, πάνω στην άμμο…)
6. Ακούμε ένα τραγούδι για την αλφαβήτα και φτιάχνουμε χορευτικό! Η αλφαβήτα έχει αρχίσει να γίνεται πολύ διασκεδαστική!
7. Παρατηρούμε το περιβάλλον και τη φύση. Βρίσκουμε εκεί σχήματα, γράμματα, αριθμούς και ό,τι άλλο μας φανερώσει η φαντασία μας!
Οδηγίες προς τους γονείς που θα βοηθήσουν τη γλωσσική και γραφοκινητική ανάπτυξη του παιδιού:
1. Όταν διαβάζουμε κάτι στο παιδί είναι πολύ βοηθητικό για εκείνο να βάζουμε το δάχτυλό μας κάτω από τη λέξη που διαβάζουμε. Έτσι, το παιδί έρχεται σε επαφή με τις συμβάσεις του γραπτού λόγου: διαβάζουμε τα γράμματα και όχι τις εικόνες, διαβάζω από τα αριστερά προς τα δεξιά, αλλά το βοηθάμε και στην οπτική αντιστοίχιση της λέξης με την προφορά της, μαθαίνει την έννοια του κενού ανάμεσα στις λέξεις, αποκτά φωνολογική επίγνωση/ ενημερότητα*.
2. Όταν πρέπει να προφέρουμε ένα φώνημα, τότε είναι εξαιρετικά χρήσιμο να το προφέρω με τον ήχο του και όχι με την ονομασία του γράμματος. Για παράδειγμα το α= αα και όχι άλφα, κ= κκ και όχι κάπα ούτε κου. Αυτό θα βοηθήσει πολύ το παιδί να αναπτύξει τη φωνολογική ενημερότητα.
3. Δίνουμε όσες περισσότερες ευκαιρίες μπορούμε, επαφής με γραπτά κείμενα.
4. Αναζητάμε πληροφορίες μαζί με το παιδί και δεν του προσφέρουμε τις γνώσεις απευθείας. Είναι σημαντικό κομμάτι της μάθησης η ανακάλυψη της γνώσης και η εκμάθηση της διαδικασίας που θα πρέπει να ακολουθηθεί από το παιδί για να φτάσει στην πληροφορία.
5. Παραμένουμε στο ρόλο του γονιού και δεν παίρνουμε αυτόν του δασκάλου.
*«Ο όρος φωνολογική ενημερότητα υποδηλώνει το σύνολο των γλωσσικών/ εκφραστικών εκδηλώσεων του υποκειμένου που δείχνουν ότι έχει την ικανότητα να κατατέμνει συνειδητά τον προφορικό λόγο σε μονάδες που δεν είναι φορείς σημασίας (συλλαβές, φωνήματα, ομοιοκαταληξίες). Αποτελεί μια μεταγλωσσική ικανότητα.» (Sprenger-Charolles, 1991)